Modele XJ 1984-1996

Jeep Cherokee 1984-1996 – produkowane modele XJ

Pracę nad modelem XJ rozpoczęto w zasadzie w roku 1978, kiedy ekipa American Motors (AMC) połączyła siły z  Renault i powstało parę szkiców. Kilka glinianych modeli powstało również na bazie funkcjonującego wówczas modelu SJ Cherokee. Wczesne plany modelu XJ miały sporo Europejskich „naleciałości”, ale w zasadzie większość prac wykonała ekipa AMC, pod czujnym okiem architekta Richarda Teague. Mówi się nawet, że rysownik z ekipy Renault wziął czynny udział w projekcie dopiero w roku 1979. Mając na uwadze fakt, że General Motors aktualnie pracowało nad nowym dwu-drzwiowym, bazowanym na S-10 Blazerem, AMC zdecydowało się zaprojektować zupełnie nowy, czterodrzwiowy model, ale martwiąc się o możliwość przewrócenia się auta, Gerald C. Meyers zatrudnił do pomocy jednego z najlepszych inżynierów Ford’a, Roya Lunna aby zaprojektował tzw  zawieszenie Quadra-Link. François Castaing odpowiedzialny był zaś za zaprojektowanie jednostki napędowej, która będzie ekonomiczniejsza niż te, stosowane w innych autach 4WD oraz za odpowiednio niewielką masę własną pojazdu.

Model XJ Cherokee przedstawiony po raz pierwszy w 1984 roku był pierwszym Jeep’em z podwoziem zintegrowanym z nadwoziem „skorupowym” (konstrukcja samonośna).

Obie wersje XJ’ta, zarówno dwu jak i czterodrzwiowe produkowane były do końca , o niezmienionych gabarytach i rozstawie osi. Rzecz jasna model dwudrzwiowy miał znacznie dłuższe skrzydła drzwi oraz składane fotele, które umożliwiały wsiadanie i wysiadanie pasażerom tylnej kanapy. Inżynierowie mili w zamyśle wydłużenie tylnych okien, które co prawda się nie otwierały, ale można spotkać modele, w których okna te są uchylne. Konstrukcja modelu dwudrzwiowego bardzo często postrzegana jest jako „skrócona” wersja nadwozia czterodrzwiowego – jest to rzecz jasna złudzenie optyczne, gdyż wymiary obu aut są takie same.

Transformacją Jeep’a Cherokee z 1984 poprzez lata ’90 był model Wagoneer. Ten jednak nie był związany z pełnowymiarowym modelem Grand Wagoneer z przeszłości, po których pozostała jedynie nazwa. Kompaktowy XJ Wagoneer dostępny był w dwóch wersjach: zwykłej „Wagoneer” oraz „Wagoneer Limited”. Oba modele różniły się od Cherokee światłami przednimi, mając po dwa reflektory ułożone pionowo z obu stron grill’a. Wersja Wagoneer Limited charakteryzowała się drewnopodobnymi okleinami po bokach oraz skórzanymi fotelami z wytłoczonym napisem „Limited.”

Ta właśnie wersja była sprzedawana w Europie jako pierwsza; począwszy od roku 1992, a na niektórych rynkach 1993 (Wielka Brytania). Wczesne wersje wyposażone były w silnik 4.0 L (242 CID) V6; jednostka 2.5 L (150 CID) w Europie pojawiła się dopiero w roku 1995.

W połowie1985 roku, do produkcji trafiła również wersja z napędem na dwa koła. Był to pierwszy od 1967 przypadek wyprodukowania przez firmę Jeep modelu bez stałego napędu na cztery koła, mający na celu przyciągnięcie klientów, którzy nie chcieli, nie potrzebowali bądź nie chcieli płacić więcej za napęd 4×4. Kiedy bazujący na XJ Cherokee Jeep Comanche (MJ) ujrzał po raz pierwszy światło dzienne, również można go było kupić z dwoma rodzajami napędu. Obie wersje miały jednak taką samą konstrukcje przedniego zawieszenia. Jeep, poprzez tą konstrukcję miał możliwość niewielkiego manewrowania ceną.

Model Cherokee miał jednak zostać w przyszłości zastąpiony nowym, większym modelem ZJ (później znanym jako Jeep Grand Cherokee  – miał zostać przedstawiony w 1993 roku) nad którym już pracował koncern AMC. Jednakże popularność, niezawodność i dobra sprzedaż XJ’a sprawiły, że Chrysler był zmuszony do przemyślenia tej decyzji, a kiedy ZJ był już gotowy (1993), produkcja i sprzedaż kultowych Cherokee była kontynuowana aż do roku 2001. XJ zawsze cieszył się popularnością miłośników off-roadu ze względu na relatywnie niską cenę zakupu, dostępność i cenę części a także dobre właściwości terenowe, nie wymagające wielu profesjonalnych i kosztownych modyfikacji, aby sprostać „w miarę prostemu terenowi”. Gałąź akcesoriów, części i elementów modyfikacji bardzo się dzięki temu rozwinęła.

Silniki

  1. 1984-1985 2.5L (150 CID) I4 gaźnik – 105 KM (78 kW) przy 5000 obr / min, 132 lb ft · (179 Nm) moment obrotowy przy 2800 obr / min
  2. 1986-1990 2.5L (150 CID) I4 TBI (wtrysk paliwa) – 117 KM (87 kW) przy 5000 obr / min, 135 lb ft · (183 Nm) @ 3500 obr / min przysp.87-90 do 121 KM (90 kW)
  3. 1991-2000 2.5L (150 CID) I4 MPI (wielopunktowy wtrysk) – 130 KM (97 kW) @ 5250 obr / min, 139 lb ft · (188 Nm) @ 3250 obr / min
  4. 1984-1986 GM 2.8l V6 – 115 KM (86 kW) @ 4800 obr / min, 145 lb ft · (197 Nm) @ 2400 obr / min
  5. 1985-1987 Renault 2.1L 4cyl. Turbo Diesel – 85 KM (63 kW) @ 3750 obr / min, 132 lb ft · (179 Nm) @ 2750 obr / min
  6. 1987 4.0L (242 CID) I6 Okablowanie FI 242 – 173 KM (129 kW) @ 4600 obr / min, 224 lb ft · (304 Nm) @ 4000 obr / min
  7. 1988-1990 4.0L (242 CID) I6 Okablowanie FI 242 – 177 KM (132 kW) @ 4600 obr / min, 225 lb ft · (305 Nm) @ 4000 obr / min
  8. 1991-1995 4.0L (242 CID) I6 MPI (High Output) – 190 KM (142 kW) @ 4600 obr / min, 235 lb ft · (319 Nm) @ 3200 obr / min
  9. 1996 4.0L (242 CID) I6 MPI (High Output) ** ** Cast Block Chrysler – 190 KM (142 kW) @ 4600 obr / min, 235 lb ft · (319 Nm) @ 3200 obr / min

Silniki montowane w niektórych eksportowanych wersjach

1984-1986 2.1 L I4 turbodiesel Renault

 

Więcej danych technicznych.