Jeep Cherokee XJ modele.
Jeep Cherokee (XJ) to w zasadzie kompaktowy SUV, ale również – a może i przede wszystkim – znakomita terenówka. Nazwa pochodzi od modelu SJ i choć auto nie posiada ramy (konstrukcja samonośna) to można powiedzieć, że wyznaczyło standardy w produkcji nowoczesnych SUV’ów. Innowacyjny wygląd i popularność sprzedaży było przyczyna powstawania wielu naśladowców, którzy szybko zaczęli dostrzegać, że model ten najzwyczajniej zaczął zastępować standardowe samochody osobowe . Produkowany był w Toledo, Ohio, w Pekinie, w Ferreyra, Argentynie i Walencji w Wenezueli. Podwozie XJ‚a używane było także w autach Comanche MJ-pickup Jeep.
XJ został wybrany przez Roberta Cumberforda z magazynu Automobile jako jeden z 20 samochodów wszech czasów, nazywając go „prawdopodobnie najlepszym kształtem SUVa wszech czasów, wzorcowym modelem, do którego wielu producentów się często odnosiło„.
Wersje wyposażenia (Jeep Cherokee XJ modele)
- Base – 1984-1993
- SE – 1994-2000
- Wagoneer – 1984-1990
- Briarwood – 1991-1992
- Pioneer – 1984-1990
- Pioneer Olympic Edition – 1988
- Chief – 1984-1990
- Sport – 1988-2001
- Country – 1993-1997
- Classic – 1996, 1998–2001
- Limited – 1987-1992, 1998–2001
- Laredo – 1985-1992
- Freedom – 2000
- 60th Anniversary – 2001
Modele Jeep Cherokee XJ produkowane w latach 1984 – 1996
Modele Jeep Cherokee XJ produkowane w latach 1997 – 2001
Jeep Cherokee XJ modele w Europie
Na niektórych Europejskich rynkach sprzedawana była wersja „VAN”, która miała nieco bardziej sprostać potrzebom Europejczyków. Dostępne zarówno z kierownicą po prawej jak i po lewej stronie, XJ’ty miały być dostosowane do swobodnej regulacji kwestii podatkowych (silnik) w niektórych państwach UE. Wersja „ciężarowa” niekiedy spotykana w EU miała zaślepione tylne okna, brak tylnej kanapy a bagażnik był jedna wielką powierzchnią ładunkową. Dostępne były obie wersje, z napędem na dwa i na cztery koła, z zastosowana jednostką VM Motori 2.5-l diesel w połączeniu z manualną skrzynia biegów Aisin AX-5. Wersje europejskie miały też przerobione światła pozycyjne (z białych na żółte) oraz kierunkowskazy.
XJ w Europie sprzedawany był w zasadzie od 1985 roku, lecz na niektórych rynkach dopiero od 1993 roku. Sprzedaż zakończono wraz z produkcją w 2001 roku. Dziś jednak jest to wciąż bardzo popularne i poszukiwane auto.
Jeep Cherokee XJ modele w Chinach
American Motors założyło pierwszą spółkę – córkę produkującą auta w Chińskiej Republice Ludowej, aby produkować czterodrzwiowe modele Jeep’a Cherokee. Produkcja trwała nawet po zmianie właściciela (Chrysler). Jednakże podczas współpracy z Chińczykami, nowy właściciel był mocno zaniepokojony przeciekami informacji i kopiowaniem technologii. Doszło nawet do wyprodukowania i sprzedaży modelu bazującego na Cherokee: BJ 7250 i BJ 2021, z napędem na na dwa lub cztery koła. Auto miało podniesiony dach z tyłu – taki ekstra luksus dla osoby wożonej przez szofera. Produkcja, która odbywała się pod logiem Mercedes-Benz, została później przekształcona w markę Pekin-Benz DaimlerChrysler Automotive. Ostatni model miał zmieniony przedni grill, lampy i kilka innych detali. Znany był pod nazwą „Jeep 2500” i produkowany do roku 2005. Ciekawym faktem jest to, że oryginalny model Cherokee jest wciąż sprzedawany od ponad dwudziestu lat.
Na podstawie: wikipedia.org
The XJ Cherokee introduced in 1984 was the first Jeep with a ladder-boxed chassis integrated into a single monocoque unit rather than the traditional separate body-on-frame construction.
Both two- and four-door versions of the XJ Cherokee were offered throughout its lifetime, each having exactly the same track and wheelbase measurements. Two-door models, however, received longer doors and front seats that could fold forward to assist in rear passenger entry and exit. This was in addition to extended-length rear windows that did not open, although an optional rear vent window was available on some models. Its appearance has led some to mistakenly believe that the two-door models are a short wheelbase version of the four-door.
A variation on the Cherokee from 1984 through 1990 was the Jeep Wagoneer. These were unrelated to the similarly named full-sized Grand Wagoneer models that had carried the Wagoneer name before this point. The compact XJ Wagoneer was available in two trim levels: the „Wagoneer” and the „Wagoneer Limited”. Both Wagoneers were distinguished from the Cherokee models by their two vertically arranged headlights on both sides. The Wagoneer Limited came with vinyl wood trim on the sides and leather seats embossed with „Limited.”
This version was the first to be sold in Europe; it was launched in 1992 in some markets, 1993 for the United Kingdom. Early versions had the 4.0 L (242 CID) six-cylinder engine only; the 2.5 L (150 CID) engine did not arrive in Europe until 1995.
In mid-1985, a two-wheel-drive version of the Cherokee was added to the lineup. This marked the first time any Jeep product was offered with two-wheel drive since 1967, and was done in the hopes of attracting a few more buyers who didn’t need (or want to pay for) four-wheel drive. When the XJ Cherokee-based Comanche (MJ) truck was introduced, it was also available in two- and four-wheel drive. The new two-wheel-drive models shared the front suspension with four-wheel-drive models. Jeep simply used a single axle tube from hub to hub with no differential between, resulting in a low added cost front suspension.